דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכתב גלוי לעמרם מצנע 

מאת    [ 17/12/2010 ]

מילים במאמר: 753   [ נצפה 1999 פעמים ]

מכתב גלוי לעמרם מצנע  /  נמרוד נוי

 

לעמרם מצנע היקר שלום רב,

בימים אלה סיימת את תפקידך כראש העיר ירוחם ועשית זאת בהצלחה רבה כפי שהצלחת בצבא כחייל ומפקד וגם כאלוף פיקוד המרכז, וכפי שעשית זאת כראש העיר חיפה. במקום אחד לא הצלחת והוא בתפקידך כיו"ר מפלגת העבודה ונאלצת לפרוש מן הפוליטיקה לאחר תקופה קצרה.

הנך איש טוב ובעל ערכים מוצקים וכן ירבו כמותך בישראל. אך לצערי כדי לתרום לחיים הפוליטיים במדינת ישראל של היום אין זה מספיק. נדרשים גם מאפיינים נוספים. היותך אדם איכותי איננו בהכרח ערובה לכך שכניסתך המחודשת לפוליטיקה תביא מזור לה. להפך, רב הסיכוי שאיש איכותי כמותך עם פרופיל כל כך מוצלח יגרור את המערכת בתנופה גדולה עוד יותר אל עבר מדרונות תלולים של שקיעה ודעיכה.

ראה, מצנע, ראה כיצד אנו מצליחים בכל מקום ובכל עשייה בחיינו שאיננה קשורה לפוליטיקה ולידה הארוכה של המדינה. ראה. ראה. תשאל את השאלה מדוע זה קורה לנו. מדוע אנו כושלים בכל האמור לזירת חיינו הציבוריים. אם ברצונך לתרום לפוליטיקה עליך לרדת אל מתחת לשאון חיינו היום יומיים, אל שכבת עומק נמוכה יותר, ולחפש שם את הסיבות ואת הגורמים שהביאונו הלום. הנך ניצב כיום בפני פרשת דרכים ועליך לבחור בין שתי אפשרויות יסוד, וזה מה שיעשה את כל ההבדל. האחת, האם להמשיך עם הפרדיגמה הקיימת שמשמעותה הנצחת המצב הקיים דרך עשיית עוד מאותו הדבר ומה שהיה הוא שיהיה, או לפנות אל פרדיגמה חדשה, שמשמעותה פריצת דרך, תעוזת הרוח, מהלך של תיקון גדול וביסוס של תהליכים שיבטיחו צמיחה שינוי והתפתחות בכל האמור לחיינו הציבורים כאן בארץ ישראל.

אספר לך כאן מצנע היקר, כי כמו לכל דבר גם לפוליטיקה יש את הממד הנגלה שלה ואת הממד הנסתר. זה לא מספיק לשוב כיום אל מפלגת העבודה או אפילו מר"צ כשמצקלונך מבצבצים סיסמת הסוציאל דמוקרטיה ודגל השלום. זה לא מספיק. עליך לחפש משהו הרבה הרבה יותר מהותי ויסודי המצדיק זאת. בעניין זה, אף שאינני חבר מפלגת העבודה אלא חבר מן השורה בקדימה, אומר לך שאני על כל פנים ממליץ בפני חבריי בקדימה לאמץ את תפיסת היסוד החבויה והנסתרת של מפא"י ההיסטורית, והיא בעצם יסודה של "חברה פותרת בעיות" (ראה ספרה של ד"ר צביה גרינפלד "הם מפחדים"), המתמודדת עם המציאות על דרך היצירה (ראה ספרו של פרופסור גיורא שוהם "מרד יצירה והתגלות"). זו הייתה גדולתם של האבות המייסדים של המדינה ובראשם דוד בן גוריון וחבורת החלוצים שעמו. את זה לא רואים. זה הממד הנסתר. ואם ברצוננו להחזיר עטרה ליושנה זה מה שעלינו לעשות. זה מה שהפוליטיקה שלנו זקוקה לו כיום יותר מכל. לא חזרה ודקלום שבלוני על סיסמאות עבר, לא התבצרות במסגרות עבר ודפוסי אתמול, וגם לא ניסיון לרומם את עצמנו בכאילו אידאולוגיות ובכאילו ערכים. כן מצנע. כן. וכדי להגיע לתובנות שכאלה יש ללכת רחוק בחשיבה ובהגות ובאומץ הלב האינטלקטואלי שלנו.

ואם נלך עם קו מחשבה זו צעד אחד קדימה נוכל להראות בקלות רבה, כי שם המשחק החדש בעיר הוא התנהלות. עידן האידאולוגיות הגדולות כבר מאחורינו, וכל ניסיון לעטוף את עצמנו באידאות גאוליות חובקות כל יגמר בהתרסקות על קיר המציאות. זה מה שבן גוריון באינטואיציות הגדולות שלו ידע לעשות טוב יותר מכל אחד אחר (ראה ספרו של פרופסור זאב צחור "עיצוב הישראליות"). נתנהל נכון נדע גם לתת תשובות הולמות למכלול הבעיות והדברים שמעסיקים ומאתגרים אותנו כאן היום ועכשיו, וגם השיח הערכי-תרבותי-חברתי שלנו יצא נשכר מכך. עלינו מצנע, מוטלת אחריות גדולה להשיט את הספינה הזו הנקראת מדינת ישראל אל עבר חוף מבטחים. וכדי לעשות זאת בהצלחה עלינו להתמודד עם תופעת חולשת המערכת הפוליטית בחיינו, המייצרת הפסדים עצומים למדינה ולחברה בה והזורעת פורענות לכל עבר. המבחן שלנו הוא לא להיות צודקים ומרוצים מעצמנו אלא כיצד אנו עומדים במבחן התוצאות. אדם מוסרי נבחן מעל לכל על פי תוצאות מעשיו ומחדליו ולא על פי הכוונות הטובות שבליבו. מצנע, אם ברצונך לתרום באמת למערכת הפוליטית עליך להביא משהו מרוח זו. משהו חדש ולא דקלום חיוור של סיסמאות עבר.

על חולשת המערכת הפוליטית בישראל ועל הדרכים להתמודד עמה כתבתי רבות במאמריי הרבים שהתפרסמו באינטרנט וקיבלו גם ביטוי במספר עבודות מקצועיות יותר. ראה, מצנע, לאן הביאו אותנו גיבורי החייל, החבר'ה הטובים שלנו, מלח הארץ. ראה מצנע, ראה. כנראה זה לא מספיק ועלינו לקפוץ מדרגה אל עבר פרדיגמה חדשה. חיים אורון הוא איש מופלא ואספר לך כי בטיול לדרום של השומר הצעיר בו השתתפתי כנער, חיים אורון, הגבוה ויפה הבלורית, הלך בראש התור בהיותו ראש הנהגת השומר הצעיר דאז. זה נהדר זה נפלא. אבל מאז בגרנו והחיים כולם השתנו, והתמודדות עם שאלות יסוד איננה עניין לתנועת נוער. נדרשת מעמנו בגרות. די לאינפנטיליזציה המאפיינת כיום את חיינו הציבוריים ובראשם המערכת הפוליטית ודי עם האנרכיה הנגזרת מכך שאנו מסרבים להתבגר ולהתמקצע בכל האמור לחיינו הציבוריים. הנה לך דרך אמתית מצנע. הנה לך אתגר.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב